سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند متعال، بنده ای را دوست بدارد، نقطه ای سپید در قلبش پدید می آورد، گوش های قلبش را می گشاید و فرشته ای بر او می گمارد، تا بر راه راستْ استوارش دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
شوفر
درباره



شوفر

وضعیت من در یاهـو
راننده تاکسی
گواهی نامه پایه دو رو در سن 18 سالگی گرفتم دقیقا از این روز رانندگی رو شروع کردم و 20 دی 89 کارت شهری رانندگی با تاکسی گردشی داخل شهری رو گرفتم. کلا از رانندگی خوشم نمیاد.شاید از هم سن هام کسی به اندازه ی من اینقدر رانندگی نکرده باشه ،اینجا داستان نمیگم رمان وداستان کوتاه و نوول و ضد رمان نمی نویسم،پس دنبال انواع رمان از نظر ساخت و موضوع و از نظر پلات و عناصر داستان و هسته ی داستان و جریان سیال ذهن و آن کارشناسی ها نباشید.....اینجا فقط و فقط یک وقایع الاتفاقیه ی روزانه ی یک راننده تاکسی هست.
پیوندها

گاهی وقت ها در اوج خستگی مسافرهای یه کارهایی میکنند ادم از خنده روده بر میشه
   دیروز بعد از ظهر حدودای ساعت 17.30 بود از انتهای یه شهرکی دو تا آقا و خانم 55 ساله ای سوار کردم هر دوتاشون نشستن عقب کمی جلوتر یه اقایی هم جلو نشتس رفتم یه خیابون دیگه نگه داشتم تا یه نفر هم بیشنه عقب تو این لحظه داشتم از اینه عقب رو نگاه میکردم ، تا نگه داشتم اقا به خانمش گفت:
خانم کمی برو اونور تر خانم گفت کدوم ور؟ اگه من جای اون پیر مرد بودم میگفتم یا کمی برو عقب یا کمی برو جلو(خنده)
وقتی اینو شنیدم تا چند ساعت خندم میگرفت اگه مسافرهام پسر جوانی بودند یه چیزی میگفتم حیف که خانم پا به سن گذاشته ای بود.
    دیروز یکی رو دربستی بردم باز دعا نویس برای مریضش دعا نوشت و برگردوندم و تو راه یه چیزهایی میگفت متوجه شدم مریضش بچه است و انگار وضعش خیلی بده، بعد خیلی خجالت میکشید و میترسید به خونه ای که میرفت برای دعانویسی اما نمیدونم مردم چرا به هرجایی اطمینان میکنند و میرن ، خیلی به این کاری که میکردناراحت بودم.تو دلم زیاد رغبتی نداشتم از این که خانم رو میبردم....دعا خوبه اما نه این که هر بی سواد و آدم خطرناکی دعانویسی کنه..مردم فکر میکنند هرچقدر پول زیاد بدن دعاشون موثر تر هستش در حالی که قضیه ی دعا ماورای این چیزهاست...شنیدیم میگن اگه سوره حمد رو به یه مرده خوندید و مرده زنده شد تعجب نکنید. ما این همه دعا تو نهج البلاغه داریم یه قران داریم با برکت و حکیم یه صحیفه سجادیه داریم اما چون توسلمون به پول جیب هستش میریم سراغ این کارهای انحرافی!
    بعد یکی رو هم سوار کردم گفت دربستی بریم خونه شون کلیدش رو برداره و برگردیم.با خودم گفتم روزی ما رو میبینید خدا کجا قرار داده مردم فراموش میکنند سودش گیر ما میاد...فراموشی دیگران برای ما برکت هستش.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط راننده تاکسی 90/7/23:: 12:50 صبح     |     () نظر

مسافرم 500 تومانی میده میگم پول خرد ندارید؟
میگه: 500 تومان پول خرده دیگه! یکی نیست بهش بگه خب اگه پول خرده دیگه منتظر چی هستی بفرما برو دیگه!یا مثلابه مسافر میگم ببخشید عذر میخواهم میشه این پول رو عوضش کنید تو جواب میگن:
والا اینو الان همکارتون داد به من! خب یکی نیست بهشون بگه خب من راننده تاکسی چکار کنم؟ می دیدی خرابه پسش بده یا بیگیر بنداز تو صندوق، آخه یه بار به مسافرم گفتم پول رو عوض کنه پرت کرد خیابون گفتم حداقل بندازش تو صندوق؟
گفت: نه، شب هم بود تو ذهنم نگهش داشتم رفتم مسافرها رو رسوندم دوباره مسافر برداشتم و برگشتم اول مسیر و جای اون پول تو ذهنم بود پیاده شدم رفتم و پول رو برداشتم و تا مسافرم پر بشه دو تا چسب ازش کندم و یه چسب مناسب بهش زدم و خرجش کردم چون میدونستم مال کی هست و خودش نمیخواست....ما اینیم دیگه!!!
   دیروز از صبح ساعت 9 رفتم بیرون و ظهر حدود نیم ساعت خونه بودم و دوباره رفتم بیرون و ادامه کار تا ساعت 19 که برگشتم خونه و جمعا دوبار گاز زدم که تقریبا پنج هزارتومان شد و بعد هم 32 هزار تومان هم آوردم خونه
این از درآمد این روزم.
   از ایستگاه یه مسیری که کرایه اش 150 تومان بود چهار نفر مسافر برداشتم و آقای پیر مردی که کت و شلوار قهوه ای رنگ با کلاه لبه دار داشت و جلو نشسته بود گفت:
   پسرم فلان جا پیاده میشم(منظورش تقریبا نصف اون مسیربود) یه صد تومانی دارم و یه دو هزار تومانی؟ 100 تومان رو میخواهی یا از دوهزار تومان کم میکنی؟
گفتم پدر جان ببخشید از دو هزار تومانی کم میکنم
   تازه حرکت کرده بودم که گفت زود باش عچله دارم من هم تازه یه هزار تومانی در آورده بودم گفتم چشم
رسیدم به محلی که اقا میخواست پیاده بشه قبل پیاده شدن کرایه رو 1850 تومان دادم بهش پنجاه تومانی رو هم سعی کردم سکه نباشه چون ما راننده تاکسی ها میدونیم که افراد مسن فوری سکه ها رو گم میکنند همه اش اسکناس بود در رو باز کرد و نگاهی کرد به پول که گرفته بود دست چپش گفت: اخه چطوری این پولها رو میخورید حرامه که! واسه این یه ذره مسیر 200 تومان کم میکنند؟ گفت و پیاده شد!
تا پیاده بشه گفتم اشکالی نداره پدر جان ما عادت کردیم(هرچند تو دلم خیلی ناراحت بودم به جوابی که میدم)
بعد رو کردم به مسافرهای عقبی گفتم بد بختی ما رو می بینید؟ کل کرایه 150 تومنه اقا از اول مسیر میخواست 50 تومنش رو کم کنه و اینم موقع پیاده شدن که هم تهمت حرام خوری زد هم تهمت گرانفروشی و هم تهمت دزدی اقا پولش رو نشمرده میگه دویست تومان کم کردم!
   تو یه مسر دیگه بودم که کرایه اش 175 تومان بود مسیری بود که منزل خودمون اون ورها بودچهار مسافر سوار کردم یکی از همکار ها بود یکی از همکلاسی های قدیمی و یکی کارمند بانک ملت بود و میشناختمش و یکی غریبه بود
همکلاسی پیاده شد و کرایه رو نگرفتم موقعی که ایشون پیاده میشد کارمند بانک هم پیاده شد و دویست تومان داد و دیدم ایستاده(مشخص بود که حساب کتابش خیلی دقیقه یا از بعد دیگه میشه گفت خیلی خسیسه) دیدم منتظر ایستاده اصولا ما راننده تاکسی ها چون با مشکل 25 تومانی شدیدا روبرو هستیم من یه فکری در این باب کرده ام اون هم این که هر از گاهی 25 تومانی پیدا میشه ولی اون رو به هر مسافری نمیدم سعی میکنم به مسافر هایی بدم که غریبه اند یا واقعا از ضاهرشون مشخصه نیازمند هستند یا گاهی وقت ها پیش میاد خانواده برای بچه کرایه ی دقیق مسیر رو میده ولی یکی به جای بقیه پولش پولی میده که به هیچ دردی نمیخوره و اگه اون 25 تومانی رو داشته باشه مشکلش حل میشه و از این گونه مسایل که سعی میکنم همیشه چند تا 25 تومانی ذخیره داشته باشم یه گوشه ای تا اونها رو دست خالی نفرستم...
   دیدم این اقای کارمند بانک از اون عده مسافر هاست که اگه اون 25 تومانی رو ندم برام مشکل ساز خواهد شد یا شکایت از مراحل قانونی یا فوقش درگیری لفظی...اینجا بود که اون 25 تومانی ناقابل معجزه گر و نجات بخش به دادم رسید و از محل ذخیره ی اضطراری دادم بهش و مشکل به راحتی حل شد... اخه من موندم اون بالا هم گفتم اگه خودم رو اونطوری بکشم روزی 30 هزار تومان درمیارم و در حالت عادی 25 هزار تومان درامد دارم فعلا!
   نمیدونم اصلا گیریم که حساب کتاب اون آقای کارمند بانک ملت دقیق هستش نمیدونم چرا مردم چشمشون به دنبالش میمونه من خودم با این در آمد شده از مسافر کرایه نگرفتم شده بحث دویست تومان 500 تومان رو در شرایط لازم پیش نکشیدم ولی مردم خدا گاهی چشمشون دنبال اون پول خرد هاست و آدم اذیت میشه من که سعی میکنم داشته باشم 25 تومن رو برگردونم اصلا این همیشه پیش نمیاد که من از همه 25 تومان اضافه بگیرم تا شب مبلغ قابل توجهی بشه! این 25 تومن همیشه درد سر شده برامون اصلا یه عده ای هستند که به جای 175 تومان هنوز که هنوز است 150 تومان میدهند و ما هیچ وقت صحبت اون 25 تومان رو نمیکنیم چون از نظر حقوقی میتونم بگم فعلا تو کشور ما چنین قانونی نیست که از خدمات دهنده حمایت کنه
   یه روز رفتم تاکسی رانی گفتم اقا اگه مسافر کرایه رو کم بده چکار کنیم ؟ گفتند اون حق شماست و باید بگیرید گفتم دیگه چی گفتند هیچ!
اما از طرف دیگه یه مسیری بود گرایه اش 125 تومان که با کرایه ی شبانه میشد 187.5 تومان از تاکسی رانی پرسیدم خب اقا این کرایه رو چطوری بگیریم که وقتی مردم به شما شکایت کردند یا به 124 شکایت کردند جوابو باشیم؟
جواب منطقی تر بود گفتند که ما نمیدونیم مسافر باید راضی باشد! ببینید مسافر را چطور راضی میکنید،یعنی از اون روی صحبتشون این نتیجه رو تونستم بگیرم که درسته ما به شما ارادت داریم درسته ما با شما هر روز در ارتباطیم و به نوعی همکاریم اما اگه مسافر شکایت کنه حق رو به اون میدیم.حالا خود دانید!...این میشه دیگه؟!
قبلا گفتم پوستر ترمزم خراب شده بود یه سال هم نشده بود که 70 هزار تومان خرجش کرده بودم ، از شانس خوبم دیگه قطعاتش هم به بازار اومده بود یه قطعه اش رو گرفتم و جمعه 35 هزار تومان خرجش کردم.
شغل دوم ما رانندگان تاکسی سیاسی است بگذارید کمی هم سیاسی بازی کنم
اصولا اختلاص اختلاص است جه 30000000000 و چه 25 تومان که حق مردم خداست!(صفرها رو نشمرید چون هیمنجوری نوشتم ما عقلمون نمیکشه این عدد رو بخونیم چه برسه خرجش کنیم)


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط راننده تاکسی 90/7/18:: 11:43 عصر     |     () نظر